Long time no see

15 juni 2015 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Van het een komt het ander en zo komt het dat ik al twee maanden geen update meer heb geplaatst. Druk, druk, druk. Elke week dacht ik nu ga ik het doen maar telkens kwam er iets tussen. Was het niet stage dan was het school opdrachten, was het niet school dan was het helaas een leuk uitje dat gedaan moest worden. Die kan ik tenslotte ook niet overslaan.

Ondertussen zit ik alweer 4 maanden in Stellenbosch en is mijn stage helaas over 2 weken alweer afgerond. Aan alle leuke dingen en avonturen komt helaas een eind. Maar op dit moment ga ik nog volop genieten van alle kinderen. Genieten tot op het eind.

De afgelopen maanden heb ik enorm veel dingen gezien van het prachtige Zuid-Afrika. Papa en mama zijn hier 3 weken om samen vakantie te vieren. We hebben met zijn vieren de Gardenroute gereden. Een aantal hoogte punten van de reis waren:

- Het aaien van een pijlstaartrog in de zee. Jeetje wat was dat gaaf. In het begin heb ik ze alleen vanaf de steiger bewonderd. Op een gegeven moment was een man de beesten aan het voeren en kwamen ze gewoon voor je langs gezwommen en kon je ze aaien. Heel glibberig in het begin maar aan de andere kant ook heel fijn. Het water was helaas niet zo warm maar dat ik er wel voor over. Wat een ervaring.

- In tsikisamma national park met een zipline over verschillende watervallen roetsjen. Aanhaken en met een rotvaart naar het eind van de kabel. Ondertussen proberen te genieten van het prachtige uitzicht maar vooral ook hard gaan.

- Safari in Addo Elephant park. Met onze eigen auto door Addo Elephant park gereden. De olifanten konden we gewoon bijna aanraken. Echt heel gaaf. Ook een mini olifant gezien die waarschijnlijk pas net geboren was. Heel schattig.

- Safari's in Samara National Game Reserve. Met de jeep er op uit om de beesten te spotten. Geen platte wegen maar hobbel wegen met grote kuilen en rotsen. Levert erg spannende momenten op soms. Eindelijk heb ik hier de neushoorn gezien. Niet eentje maar wel 4 bij elkaar. We mochten zelfs uit de jeep en stonden op 15 meter afstand. Echt heel gaaf en tegelijkertijd ook spannend. Je weet maar nooit. We mochten ook uit de Jeep om de cheetah te zoeken. Het duurde even maar uiteindelijk wel gevonden. Zo gaaf om gewoon op kleine afstand van zo'n beest te staan.

- Rijden op een struisvogel. In het begin dacht ik dat ga ik niet doen maar uiteindelijk dacht ik dat ga ik sowieso wel doen. Wat een adrenaline geeft dit. Ze trekken het beest een zak over het hoofd zodat het je niet kan schoppen in het begin. vervolgens stap je op, wordt de zak van het hoofd getrokken en hopppaaaaa daar ga je. Het was helaas zo voorbij maar het was echt geweldig. Zou zo nog een keer willen.

- Kaapstad bezocht, tafelberg beklommen, Lions head beklommen met zonsopkomst, stadstour gedaan en naar Robben Island geweest. Allemaal momenten waarbij ik heb genoten dat we deze reis mochten maken met zijn vieren.

Helaas komt er aan alle leuke dingen ook een eind en moesten Lon en ik afscheid nemen van papa en mama. Het was zo raar nadat je 3 weken heel de tijd samen bent geweest.

Ook met de meiden heb ik nog leuke dingen gedaan in de weekenden. Afgelopen weekend zijn we eindelijk uit geweest op Longstreet. We hadden een hostel geboekt zodat we niet terug hoefden te rijden midden in de nacht en lekker konden feesten. Over het hostel valt niet veel te schrijven helaas maar we hoefden er gelukkig alleen te slapen. Het uitgaan was echt super gezellig en leuk. Zo anders als in Nederland. Wij gaan hier vaak naar de clubs waar de donkere mensen komen omdat ze hier simpelweg de beste muziek draaien. Ook is de sfeer hier veel beter. Niemand maakt problemen en iedereen staat open voor elkaar. Ook kunnen deze mensen tenminste dansen. En dat is vaak heel leuk om naar te kijken alleen al. Op longstreet kwamen er al snel mensen naar ons toe waar we eigenlijk heel de avond mee samen zijn geweest.

Verder hebben we de afgelopen weken nog een wine tasting gedaan, gesurft, toeristisch op een hop on - hop off bus gezeten en vooral genoten van alles.

Op stage gaat het ook super. Het is genieten van de kinderen en vooral leuk om te zien dat je echt dingen bereikt. De leidsters van de creche nemen dingen van ons over zonder dat wij ze hier toe zetten. In het begin werd er niks gedaan als de kinderen zelfstandig hun bordje leeg aten. Op een gegeven moment ben ik begonnen met complimenteren en high fives geven en nu doen zij dit ook. Iets heel kleins wat voor de kinderen enorm veel betekent. Je ziet gewoon dat ze trots zijn.

Ook hebben we wat aanpassingen gedaan in de creche. zo hebben we ervoor gezorgd dat er kapstokken aan de muur kwamen zodat alle tassen opgehangen konden worden. eerst slingerde alle tassen overal rond. Kinderen liepen hier mee te sjouwen en als er een kind verschoont moest worden kon je eerst 5 minuten gaan zoeken naar de juiste tas. Nu heeft elk kind een eigen haakje met zijn/haar foto erboven. Voor de leidsters heel fijn omdat ze nu de tassen binnen handbereik hebben en de kinderen hebben extra speelruimte.

Door alle bijdrages van iedereen kunnen we nu een nieuwe Jungle Gym voor de kinderen realiseren. Echt enorm bedankt allemaal en super gaaf. Ik weet zeker dat de kinderen ervan gaan genieten en helemaal uit hun dak gaan als ze het zien. Ook is er besproken dat als de creche ooit zal sluiten de Jungle Gym wordt verplaatst naar een andere creche. Op deze manier zullen er altijd kinderen gebruik van maken en plezier van hebben.

Nog 2 weken stage en nog 3 weken tot Philip komt. Jammer dat het voorbij is maar ook wel fijn om Philip te kunnen zien en straks weer naar huis te gaan. Maar eerst gaan we nog heerlijk genieten van onze 3 weken samen hier in Zuid-Afrika. En niet alleen Zuid-Afrika want we stoppen nog even een weekje in Namibie om daar in een 4x4 auto te gaan kamperen met een tentje op het dak. Ik ben heel benieuwd.

Zodra ik meer weet over het Klimrek laat ik het jullie weten!

Liefs Femke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma haak:
    15 juni 2015
    Ha Femmie, wat leuk om weer te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. Neushoorns, olifanten en een cheeta gezien, bergen beklommen, surfen, dansen en waarschijnlijk nog veel meer dingen gedaan die je hier nog niet beschreven hebt.
    Wat zal het af en toe moeilijk en/of saai zijn als je straks weer terug in Nederland bent en je alleen maar honden en katten ziet lopen of over mooi geasfalteerde wegen kunt rijden zonder hobbels en bobbels.
    Zal straks weer even wennen zijn.
    Geniet nog maar lekker van de tijd die je daar nog mag doorbrengen. Eerst natuurlijk nog gezellig met de kindertjes van de crèche en daarna samen met Philip op ontdekkingstocht door Namibië.
    Veel plezier.

Liefs tante Wilma.
  2. Margiet:
    16 juni 2015
    Ha vrouwke! Wat vliegt de tijd, je komt al bijna weer terug... Maar zo te lezen kun je op een fantastische tijd terugkijken! AL plannen voor een volgende reis :-)
    Groetjes!